De trend van steeds stillere winkelstraten en stadscentra, is niet alleen in sociaal opzicht een verlies. Als je er goed over nadenkt is het ook economisch onvoordelig wanneer meer en meer consumenten met hun vingertoppen gaan winkelen, en niet meer de moeite nemen om over de drempel van een winkel te stappen. Winkels en winkelketens zouden mijns inziens meer winst en omzet kunnen maken, als ze meer klanten weten te verleiden weer ‘ouderwets’ naar hen toe te komen.
Ik zal het uitleggen.
Eén van de redenen dat consumenten steeds weer gestimuleerd worden online te kopen, is dat winkels hun producten op webshops vaak goedkoper aanbieden dan in de fysieke winkel. De rationele gedachte achter het prijsverschil is dat een winkel – dankzij huur, personeelskosten, het aanhouden van voorraad, enzovoorts – nu eenmaal meer kost, en dus duurder moet zijn, dan een webshop.
Maar hoe logisch is dat eigenlijk? En: heeft een winkel onderaan de streep wel baat bij een dergelijk prijsverschil inzake fysiek versus online?
Draai het eens om.
Stel, bijvoorbeeld, dat je Intertoys bent. En je vermeldt op de website bij alle producten dat je het in de winkel 10 procent goedkoper kunt krijgen. Wat denk je dat er gebeurt? Het overgrote deel van winkelend publiek, zeker in Nederland, is prijsbewust. Dus men komt massaal uit de luie stoel en neemt eindelijk weer de moeite naar de winkel te komen. Oké, je maakt per product iets minder marge vanwege het geboden prijsvoordeel, maar de kans is groot dat je veel meer producten verkoopt.
Massa is Kassa!
Het (extra) voordelige van dit prijsbeleid is dat de winkelkosten voor huur, personeel en voorraad – die je tóch sowieso moet maken – veel minder ‘verloren’ gaan. Omdat er meer klanten over de vloer komen, meer producten worden verkocht en verkopers meer in staat worden gesteld te doen waar ze écht goed in zijn: klanten tot meer inkopen verleiden en een prettige sfeer creëren. Zo bouw je veel effectiever aan loyaliteit dan via internet.
Pas op. Ik zeg niet dat de omkering van het prijsbeleid voor elke retailer hèt wondermiddel is. Wat ik wel zeg: als software ontwikkelaar zie ik dat het behandelen van een webshop als een aparte kavel in de bedrijfsvoering een onzinnige gedachte is. Beschouw je fysieke en virtuele winkel boekhoudkundig voortaan als één, en kijk onderaan de streep welk prijsbeleid het voordeligste is.
En zeg nou zelf.
Wat is er logischer, socialer (en mogelijk winstgevender) dan klanten te belonen, die de moeite nemen naar je toe te komen? En degenen die voor gemak kiezen, extra te laten betalen?
Herman, we hebben het vorige week zaterdag uitgeprobeerd, de prijzen in de winkel 10% goedkoper dan op internet, resultaat, 100% meer omzet op die dag!