BUZZTALK SELECTEERT CONTENT DIE 100 PROCENT RELEVANT IS Warchild-woordvoerder Peter Schouten zweert bij de verfijnde nieuwsselectie van BuzzTalk

Sinds zijn aantreden als woordvoerder van War Child, werkt Peter Schouten met BuzzTalk monitor. De dagelijkse mails van BuzzTalk zijn dermate relevant en richtinggevend voor zijn functioneren, dat hij zich nauwelijks kan voorstellen het zonder te moeten stellen. ‘BuzzTalk bezorgt mij en onze organisatie niet alleen een scherpe blik op de buitenwereld, het houdt ook nauwkeurig onze media exposure bij en geeft ons inspiratie voor nieuwe ideeën.’    

Allereerst… Hoe werkt dat eigenlijk? Werken met Buzztalk monitor?

Heel eenvoudig. Twee keer per dag krijg ik een email van BuzzTalk. Op vaste tijdstippen. De ene mail houdt voor ons de nationale media bij, de andere mail scant de internationale media op de thema’s waarin War Child actief is. Beide mails lees ik altijd met veel aandacht door.

Waarom met veel aandacht?

Als je de krant leest, televisie kijkt of naar de radio luistert, zakt je aandacht soms weg omdat niet alles wat je leest, ziet of hoort honderd procent relevant voor jou is. In de mails van BuzzTalk is dat wél het geval. BuzzTalk selecteert precies die artikelen, die de afgelopen 24 uur over jouw organisatie of onderwerp gepubliceerd zijn. Er is dus nauwelijks ‘waste’.

Misschien een domme vraag, maar waarom is het belangrijk al die relevante informatie dagelijks tot je te nemen?

Voor War Child is onze expertrol op het gebied van oorlog en kinderen cruciaal. En ook op het gebied van psychosociale hulpverlening. Voorbeeld. Wanneer een journalist of donateur ons benadert met een vraag over een bepaald War Child-thema, is het wenselijk dat wij diegene optimaal kunnen antwoorden. Mede dankzij BuzzTalk hebben we onder meer een brede en tegelijk scherpe blik op de conflictgebieden in de wereld. En zijn we op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen, ook wat traumaverwerking betreft. Zo bouw je aan toenemende geloofwaardigheid.

Dat kan toch óók door slim te Google-en?

Nee. De informatieberg die je bij Google over je heen krijgt, kan niet tippen aan de selectie die BuzzTalk maakt. Die is veel dieper en verfijnder. Bovendien beheerst BuzzTalk de belangrijkste wereldtalen en leveren zij ons ook artikelen in bijvoorbeeld het Engels, Duits en Frans.

Wat is het voordeel van die diepe selectie?

Dat je in één oogopslag een brede blik op de wereld gepresenteerd krijgt, precies op de thema’s die voor jou relevant zijn. En dat je zowat geen tijd hoeft te verspillen aan klikken, doorklikken en wegklikken, omdat BuzzTalk de juiste voorselectie maakt.

BuzzTalk is niet alleen een efficiënte kennisbron, zeg je, maar levert ook inspiratie voor nieuwe ideeën. Leg uit.

Dankzij BuzzTalk kun je bijvoorbeeld makkelijk nagaan welke media over jou publiceren en, vooral, welke individuele journalisten begaan zijn met jouw onderwerp en daarbij interessante, nieuwe invalshoeken introduceren. Deze journalisten kun je vervolgens, tot wederzijds voordeel, voeden met nieuwe informatie. Zodat ze over jouw onderwerp of organisatie gaan publiceren. Ook hier geldt: je voorkomt ‘waste’ door je boodschap bij de juiste personen te adresseren.

Waarom zouden meer organisaties BuzzTalk moeten gebruiken?

Vooral omdat het tijd bespaart. Niet alleen vanwege de slimme content selectie, waardoor je overzicht houdt en de informatie overload geen vat op je krijgt. Maar ook vanwege de inhoud zèlf kun je sneller betere beslissingen nemen. BuzzTalk is superactueel. Het zorgt ervoor dat je op grond van de allerlaatste informatie besluiten kunt nemen.