SOCIALE MEDIA REGISTREREN VEEL, MAAR SNÁPPEN WEINIG Wankelend Twitter laat zien dat berichtjes gebrekkige grondstof zijn voor toekomstanalyse

In de westerse, economisch gedreven wereld wil iedereen weten wat er het volgende uur, de volgende dag, de volgende week, de volgende maand, het volgende jaar en de komende vijf jaar gaat gebeuren. Niet alleen omdat we van nature nieuwsgierig zijn, maar vooral omdat er met een juiste voorspelling (veel) geld te verdienen valt. Als we nú zouden weten hoeveel Tesla’s er in 2020 wereldwijd rondrijden, of wat de prijs van een kilowatt uur windenergie in dat jaar zal zijn, verhogen we de kans dat we slim investeren en substantieel geld gaan verdienen.

Meer dan ooit is de toekomst, de verre én de nabije, in ons deel van de wereld ‘Big Business’ geworden!

Nu was er een tijd – nog niet zo heel lang geleden – waarin het geloof opborrelde dat sociale media, waaronder Twitter, de rol van ‘toekomstvoorspeller’ dan wel ‘waarzegger’ van traditionele bronnen als wetenschap en journalistiek voor een groot deel zou gaan overnemen. Niet een hoogleraar of een krantenartikel zouden nog langer dominante factoren zijn bij het onthullen van wat de toekomst zou brengen, maar de Big Data die netwerksites als Twitter, Facebook en LinkedIn elke tiende van een seconde in gigantische hoeveelheden inslikken. Op die belofte van voorspellingskracht is de beurswaarde van bijvoorbeeld Twitter grotendeels gebaseerd. En wat gebeurt er de laatste tijd met Twitter? Juist. De beursanalisten beginnen waarschuwingssignalen uit te zenden. Want hoeveel financiële waarde vertegenwoordigt al die Big Data van Twitter nu eigenlijk?

Wat is de voorspellende kracht wanneer miljoenen Twitter-gebruikers een halve dag als gekken over Volkswagen gaan twitteren? Of als ze zich druk maken over een oneliner van Donald Trump? Of over een klimaatrapport dat zojuist is uitgekomen? Niemand zal zeggen dat het helemaal niks waard is, maar de overtuiging dat je met deze gegevens verregaand kunt voorspellen ‘welke kant het opgaat’ is tanende. Dus is de kans groot dat ook ‘datareuzen’ als Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat en Google+ momenteel te hoog worden gewaardeerd.

Mijn voorspelling – en ik word hierin gesteund door recente cijfers en ontwikkelingen – is dat we er snel achter gaan komen dat eindeloze massa’s Big Data ons nauwelijks verder helpen met het voorspellen van de (nabije) toekomst. DAT er iets in het heden gebeurt is commercieel niet zo interessant. Het gaat er veel meer om: WAT is de betekenis van hetgeen er in het heden gebeurt? En WAT heeft die betekenis voor consequentie voor de toekomst? Dát zijn de commerciële ‘million dollar questions’!

Het is een illusie te denken dat netwerksites, met hun gigantische uitstoot aan hapsnap berichten, op deze WAT-vragen een nauwkeurig antwoord gaan geven. Wie betrouwbare voorspellingen wil oogsten, en daaraan een prettig centje wil verdienen, zal er weldra achter komen dat de ‘traditionele bronnen’ (journalistiek, wetenschap) nog steeds van groot belang zijn.

Gelukkig voor hen is een online tool als ‘BuzzCovery’ er juist op gericht deze langere, meer complexe teksten te analyseren. Voorbij de nietszeggende kermis van hashtags en smileys kan het razendsnel de strekking van grote hoeveelheden gezaghebbende artikelen decoderen.

Ik durf de stelling aan dat de technologie achter ‘BuzzCovery’, gericht op het begrijpen van complexe teksten, meer bepalend zal zijn voor het accuraat voorspellen van de toekomst dan welke hippe, sexy, coole netwerksite ook.

De toekomst ‘vast pakken’ nog vóór die bestaat, doe je niet met astronomische hoeveelheden data maar met intelligente softwaretools als ‘BuzzCovery’.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.