NOOIT MEER GELD VERSPILLEN AAN TEGENVALLENDE TECHNOLOGIE Tijd voor het technologie-abonnement

Weet u zeker dat uw bedrijf voorzien is van de laatste en slimste technologie? Of ligt u wakker van de mogelijkheid dat een concurrent u op technologisch gebied inhaalt, en daardoor uw verdienmodel in één klap ouderwets of vleugellam maakt? Uit eigen ervaring weet ik dat er in directiekamers heel wat onrust heerst over dit soort vragen. En ik begrijp die onrust. Want hoe kun je als ondernemer of directie nu zeker weten dat de technologiepartners waarmee je werkt daadwerkelijk bezig zijn aan de technologieën en oplossingen, die jouw bedrijf nu of binnen afzienbare tijd nodig hebt om een voorsprong te houden? Of überhaupt te overleven?

Nieuwe technologie kan dus mooi, spannend en enorm rendementsverhogend zijn, maar ook, een beetje scherp geformuleerd, een nagel aan uw doodskist!

Behalve de principiële onmogelijkheid zeker te weten dat u als bedrijf ‘op het juiste paard wedt’, is er ook nog een andere reden die de onzekerheid voedt. En die reden is dat de afnemer van nieuwe technologie, u dus, nooit over hetzelfde kennisniveau beschikt als uw technologiepartner. De realiteit is bijna altijd dat u wordt uitgenodigd voor allerlei gelikte presentaties, waar (dikwijls prijzige) technologieën worden gepresenteerd die u zogenaamd gaan helpen de toekomst te veroveren, zonder dat u écht goed kunt beoordelen of die belofte hout snijdt. Voor u het weet investeert u tonnen of miljoenen euro’s in technologieën, die niet datgene oplossen of versnellen dat u graag opgelost en versneld wilt zien.

En dan heeft u al die euro’s – waar u zoveel ander moois mee kunt doen – dus weggegooid.

In deze tijd van complexiteit en ontiegelijk snelle veranderingen denk ik dat het inkopen van technologie veel intelligenter kan. En dat daarbij aan alle kanten winst valt te boeken: voor het bedrijfsleven, voor de technologieleveranciers én voor de klant. Win-win-win, dus. ‘Oké Herman, kom maar op,’ hoor ik u al zeggen. ‘Hoe kunnen we iedereen rijker en gelukkiger maken? En gezonder, omdat niemand volgens jou meer wakker hoeft te liggen?’

Simpel. Wanneer bedrijven de stap maken niet meer te gokken op één technologie of één briljante vinding, maar in abonnementsvorm het recht verwerven te shoppen in een rijke diversiteit aan technologische vernieuwingen, neemt de kans op succes toe. En de kans op weggegooid geld en slapeloze nachten af. Er zullen bruisende technologiebedrijven annex laboratoria gaan ontstaan, waar met abonnementsgeld uit het bedrijfsleven vrij en fundamenteel onderzoek gedaan zal worden. En waarbij de abonnees geheel en al zelf kunnen bepalen wélke resultaten van dat onderzoek ze van hun abonnementsgeld willen afnemen! Hiermee koppel je de ‘free spirit’ van bevlogen onderzoekers aan de noodzaak voor pionierende bedrijven om de slimste en meest specifieke technologie in te zetten.

Tot slot: in de praktijk van alledag blijkt steeds opnieuw dat niet één programma of vinding zaligmakend is, maar een combinatie van programma’s en vindingen. Dat is een extra argument om als ondernemer of directie niet meer in risicovolle contracten maar in risicospreidende abonnementsconstructies te denken.

Tenzij u graag wakker ligt…

Geef een reactie