INNOVATIE & HET PLEZIER IN VERZIEKTE FEESTJES ‘DevOps’ is een modewoord, maar de gedachte erachter is méér dan modieus

Elke wereld heeft behoefte aan nieuwe woorden, dus ook de IT-wereld. Woorden waarmee je zogenaamd kunt aantonen dat je helemaal op de hoogte bent, de allerlaatste ontwikkelingen in de smiezen hebt. (‘Ja, ja, ik ken mijn pappenheimers!’)

In de IT-wereld zingt nu het woord ‘DevOps’ rond, een samentrekking van twee Engelse woorden, namelijk ‘Development’ en ‘Operations’.

Als ‘DevOps’ alleen maar het zoveelste modewoord zou zijn waarmee mensen indruk proberen te maken, zou ik het negeren. Maar ‘DevOps’ is mijns inziens méér dan een modewoord. ‘DevOps’ staat voor een werk- en denkwijze, die sluipenderwijs in opmars is en waar ook IT-ontwerpers (developers) en gebruikers’ (operators), niet meer aan ontkomen. Al zouden ze dat nóg zo graag willen!

Simpel gezegd komt het erop neer dat beide groepen met een ‘DevOps’-manier van werken een vrijbrief overhandigd krijgen voor wederzijdse bemoeizucht. Voor het ongelimiteerd mogen verzieken van elkaars feestjes (mits gefundeerd, natuurlijk).

Dus als ‘developers’ menen een ingewikkeld probleem te hebben opgelost, maar ‘operators’ tonen aan dat het probleem weliswaar ingewikkeld is maar in de praktijk niet of nauwelijks winst oplevert (in tijd of geld), kunnen de slingers weer in de kast. En, omgekeerd: als ‘operators’ een handige, nieuwe werkwijze menen te hebben ontdekt, die vervolgens door ‘developers’ aantoonbaar in de weg loopt bij een cruciaal IT-proces, is het eveneens gedaan met de pret.

De paradox van ‘DevOps’ is dat je wederzijds heel veel feestjes moet willen verzieken alvorens je als bedrijf het állerbeste feestje voor je klanten kunt organiseren. Dus: hoe vaker ‘developers’ en ‘operators’ elkaars oplossingen afschieten, hoe groter de kans dat de beste oplossingen en meest betekenisvolle innovaties komen bovendrijven. Hoe groter ook de kans op (veel) nieuwe klanten en zakelijk succes.

Je hoeft geen professor te zijn om te bedenken dat in een zich versnellende wereld, waar ‘realtime-flexibiliteit’ en ‘on demand’ meer en meer op de voorgrond treden, het belang van ‘DevOps’ toeneemt. Niet alleen heeft ‘DevOps’ invloed op de kwaliteit van de oplossingen, maar ook op de hoeveelheid. Mits ‘DevOps’ door voldoende getalenteerde, eigenwijze en hardwerkende krachten wordt bevolkt, zul je als bedrijf elke dag weer talloze nieuwe oplossingen aan kunnen dragen. En zo telkens het optimale resultaat weten te behalen, niet één dag lang, maar voortdurend.

De grootste ‘hobbel’ is natuurlijk dat als je volgens ‘DevOps’ werkt op een andere manier feestjes moet gaan vieren. Richt je niet alleen op die ene grote knalfuif van ‘De Grote Vondst’ of ‘Essentiële Doorbraak’ die je voor jezelf in gedachten hebt, maar ook op al die kleine knalfuifjes van minieme verbeteringen, die in gezamenlijkheid, en soms moeizaam, tot stand komen.

Misschien betekent ‘DevOps’ wel dat je je hersens honderd tachtig graden moet omdraaien: niet de feestjes zèlf zouden aanleiding moeten zijn voor vreugde, maar juist het verzieken ervan! (Hetgeen verklaard waarom niet elk bedrijf op een achternamiddag ‘DevOps’ even invoert.)

Het wezen van ‘DevOps’, onderling vertrouwen en incasseringsvermogen, zou zomaar in een slogan voor de vakbond gegoten kunnen worden: ‘Niet alleen, maar sámen maak je het verschil’

Egotrippers en solisten gaan moeilijke tijden in de IT tegemoet.

Geef een reactie


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.